Servicekvalitet og værtsskab.
Servicekvalitet og værtskab
Servicekvalitet og værtskab går hånd i hånd inden for hotelverdenen.
Godt værtskab indebære høj kvalitet. Selvom folk ser forskelligt på god kvalitet er der alligevel nogle rammer som automatisk fører til god kvalitet.
Det er rart som gæst at man netop føler sig som gæst og ikke som "kunde".
Det er få ting der skal til for at man mener at servicen er i top. Maden skal komme efter et passende tidsrum, tjeneren skal være smilende og det hele skal være i flow.
"En god vært har hjertet med og forsøger at overgå gæsternes forventninger. Til forskel fra en servicemedarbejder, der har lært at sige ”Ha’ en god dag”, siger Dorte Kiilerich. 1Godt værtskab og god service kan til en hvis grad oplæres, men nogen har serviceevnen og andre besidder den ikke.
På et hotel er det vigtigt at servicen er i top over hele hotellet, og ikke kun i receptionen.
Rengøringspersonalet, restauranten osv er alle med til at gøre hotellet til godt værtskab, det er ikke nok at der er én der er en god vært. Men det hele skal spille sammen til godt værtskab.
Det bedste værtskab
Der indgår fem hovedemner som hoteller og restauranter kan se på inden for godt værtskab.
Ansvar
Modtagelse
Levering
Kompetencer
Mål
Ansvar går under at personalet bære et hvis ansvar overfor gæsten og den oplevelse som bliver givet.
Modtagelse går under at gæsten skal føle sig ønsket og velkommen lige fra de træder ind af døren til de forlader hotellet igen. Herunder må der også gerne være en form for opfølgnings mail omkring besøget.
Levering er de ydelser som bliver givet, det er alt fra besvarelse af spørgsmål til at vise vej rundt på hotellet, gæsten skal føle at de altid kan komme med spørgsmål og få god service.
Kompetencer er at personalet har kompetencer til at hjælpe gæsterne bedst muligt, de skal være “klædt på” til at give den bedste mulige service.
Det kan være simple kompetencer som at tage telefonen men også at kunne håndtere/ hjælpe gæsten på den rigtige måde samt tilpasse sig.
Mål er at der sættes nogle fælles mål om hvordan gæsterne får den bedst mulige service.
Disse ændres/ kan ændres med tiden så de hele tiden kan arbejde på at blive bedre. 2
1) http://finans.dk/artikel/ECE4016394/Turistbranchen-skal-uddannes-i-v%C3%A6rtskab/?ctxref=ext
2) http://www.khru.dk/fileadmin/user_upload/Efteruddannelse/analyser/Endelig_Rapport_vaertskab.pdf
Kommentarer
Send en kommentar