Hotellers front office funktion og revenue management.
Front Office Management (FOM)
Front Office inden for hotelverdenen, er det receptionen der er tale om. Det er her gæsten får tildelt sit værelse og får information om hotellet.
Receptionen har en vigtig rolle for hotellet og her er det vigtigt at servicen er i top.
Møder man en uoplagt receptionist kan det gøre at førstehåndsindtrykket af hotellet er dårligt, og at gæsten i sidste ende ikke har lyst til at komme igen.
Møder man en uoplagt receptionist kan det gøre at førstehåndsindtrykket af hotellet er dårligt, og at gæsten i sidste ende ikke har lyst til at komme igen.
En front office manager også kaldet en receptionist, er den person der har ansvaret for "front området", altså skranken hvor folk tjekker ind og ud men også hvor folk søger oplysninger om hotellet, seværdigheder eller noget helt tredje.
Udover dette er der selvfølgelig også almindelige gøremål som telefonpasning, besvarelse af emails osv.
På mindre hoteller er det oftest hotelejeren selv der står for receptionen da hotellet er for småt til at have folk ansat til dette.
Men teknologien er på vej frem og "self check in" er kommet mere på banen, fordi hotellet på den måde kan spare penge og tid.
"Den klassiske reception er ved at blive forandret. I fremtiden skal man som gæst ikke stå i kø bag turisten med tusind spørgsmål, men vi forventer i stedet, at vores gæster får mulighed for at checke sig selv ind hurtigt og enkelt ved hjælp af en check ind automat."1
Men FOM har bare nogle funktioner og servicer som "check-in" maskinerne ikke giver gæsterne.
Men det hotellerne ligger vægt på er at gæsten hurtigt kan checke ud og dermed spare tid. 2
Revenue management
En revenue managers job er at være ansvalig overfor de beslutninger der bliver taget inden for RevPar (revenue per available room). En revenue manager vil oftest kun være ansat på det helt store hoteller også kaldet “mega hotels” inden for hotelverdenen.
På de små hoteller vil det enten være ejeren selv, eller front office manageren der varetager denne opgave.
Revenue managerens job er hovedsageligt at skabe effektivitet på værelsespriserne så der kommer mest muligt ud af dem.
Det er også RevMan’s job at holde hotellet opdateret i forhold til konkurrence, samt analyser så de bliver ved med at være konkurrencedygtige. 3
Det er også RevMan’s job at holde hotellet opdateret i forhold til konkurrence, samt analyser så de bliver ved med at være konkurrencedygtige. 3
1) http://www.mynewsdesk.com/dk/zleephotels/pressreleases/nyt-loungemiljoe-til-forvandlet-hotel-1714963
2) https://www.wakeupcopenhagen.dk/om-wakeup-copenhagen/check-in-check-out/#/search
3) Bog: Robert Woods, Jack D. Ninemeier, David K.
Hayes, Michele A. Austin “Professional Front Office Management”
Pearson Education Limited 2014
Hayes, Michele A. Austin “Professional Front Office Management”
Pearson Education Limited 2014
Kommentarer
Send en kommentar